První sv. přijímání

Příprava dětí na První svaté přijímání s aktivní účasti jejich rodičů a celého farního společenství.

 

Dnes budu tvým hostem

Milí rodiče, každý druhý rok v naší farnosti připravujeme děti k prvnímu přijetí svátosti smíření a svátosti eucharistie. Letos chceme zahájit přípravu, která bude uspořádaná na základě nových metodických materiálů: Dnes budu tvým hostem. V úvodu čteme:

„Materiál je nový v tom, že systematicky umísťuje přípravu dětí do společenství rodiny a farnosti. Respektuje, že rodiče jsou prvními zodpovědnými za výchovu svých dětí, tedy i za jejich výchovu ve víře, a společenství věřících jim v jejich snažení poskytuje účinnou pomoc a podporu. /…/ Příprava respektuje osobnostní dispozice dětí, rozvíjí je v jejich podstatě a systematicky podporuje a napomáhá uchopení řeči symbolů, tedy porozumění liturgii církve.“ (Doc. František Kunetka, Th.D)

 

Program vznikl v Bavorsku v roce 1989 a dodnes se používá. V naší diecézi tento program úspěšně realizoval v Růženeckém kostele P. Tomáš Cyril Havel CFSsS. Příprava se skládá z dvaceti osmi na sebe navazujících setkání rozdělených do tří tématických celků (Scházíme se, Ježíš uzdravuje, Ježíš nám dává chléb života). První podporuje společenství a končí obnovou křestního slibu, druhý je věnován přípravě ke svátosti smíření a třetí směřuje k oslavě svátosti eucharistie. Program obsahuje setkání dětí, setkání dětí a rodičů, setkání pouze rodičů a předlohy ke slavení společných bohoslužeb, při kterých děti poprvé přijmou svátosti. Průběh jednotlivých setkání je metodicky náročnější než obvyklá vyučovací hodina, protože cílem společné práce není jenom znalost, ale také získání postoje a vztahu. Je to vztah nejen k sobě, ke světu a k lidem, ale především vztah k Bohu, k Ježíši Kristu, který se ve svátostech zpřítomňuje a stává se konkrétní pomocí v konkrétní životní situaci.

Každé setkání se skládá ze tří na sebe navazujících kroků:

1. Úvodní část. V pomalých krocích jsou děti nejprve soustředěny na téma a je osloven prostor jejich vlastní zkušenosti.

2. Seznámení s biblickým textem. Tato část obsahuje poselství biblického příběhu, kterým se zabýváme.

3. Odpověď. Následuje propojení poselství s konkrétní zkušeností dětí, které dostávají prostor položit si otázky: Kdo je Ježíš? Kým je Ježíš pro mě? Mohlo by být něco nového nebo něco jinak?

Jako farář jsem si vědom toho, že tato cesta vyžaduje větší angažovanost, více času a úsilí. Zároveň dává jedinečnou možnost vytvářet živé společenství víry v rodině, ve skupince dětí a také s ostatními rodiči. A pak toto nové společenství se stává oživujícím prvkem pro celou farnost. Jsem přesvědčený, že všichni, kdo se rozhodnou zapojit k této přípravě, mají možnost vykročit na novou cestu a zažít novou radost ze vzájemného porozumění a společného slavení liturgie.